مقالات
هر آنچه در مورد طراحی دکوراسیون اداری باید بدانید

هر آنچه در مورد طراحی دکوراسیون اداری باید بدانید

به منظور ایجاد فضایی آرام و به دور از استرس و همچنین به جهت افزایش راندمان کاری کارمندان یک اداره ، طراحی دکوراسیون اداری از اهمیت بالایی برخوردار است ، لذا با طراحی دکوراسیون اداری ، فضایی بکر و خلاقانه که با شغل حرفه ای هر شرکت متناسب است؛ ایجاد خواهد شد در همین راستا در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اداری مورد ارزیابی قرار گیرد.

انواع طراحی دکوراسیون اداری

به طور کلی طراحی دکوراسیون اداری ، در دو نوع طرح انجام می شود :

طراحی دکوراسیون اداری بسته :

در این روش قدیمی ، محل کار کارمندان توسط دیوار یا پارتیشن های اداری از هم جداسازی می شود .

طراحی دکوراسیون اداری باز :

در این روش جدید و مدرن که طرفداران بسیاری دارد ، کمتر از دیوار استفاده می شود و فضای کاری باز و گسترده خواهد بود به گونه ای که کارمندان دسترسی آسان تری به هم داشته و مدیران تسلط بیشتری بر کارمندان خود دارند و از سوی دیگر فضای ایجاد شده ، محیطی گرم و صمیمی تری خواهد بود .

نورپردازی در طراحی دکوراسیون اداری

چنانچه محیط محل کار شما از نور کافی و طبیعی برخوردار نباشد ، لازم است تا از نورپردازی مصنوعی استفاده گردد ، نورپردازی صحیح در محیط کار سبب ایجاد فضایی راحت و خلاق برای کارمندان و مدیران خواهد شد به گونه ای که راندمان کاری آنها را افزایش خواهد داد .

اگر نورپردازی فضای اداره کم و ضعیف باشد ، سبب کاهش انرژی ، خستگی چشم ،سردرد و در نهایت کاهش راندمان کاری افراد خواهد شد .

نورپردازی دکوراسیون اداری به چهار شیوه انجام می شود :

نورپردازی عمومی ؛ روشن سازی تمام فضای محیط

نورپردازی تاکیدی : به منظور جلب توجه قراردادن یک وسیله یا بخش خاصی از محیط برای افراد

نورپردازی وظیفه ای : به منظور روشن ساختن بخش و سطوح کار

نورپردازی تزئینی : به منظور زیباسازی بخشی از محیط کار

در ادارات و ساختمان های بزرگ باید نورپردازی به گونه ای باشد که تمام نقاط محیط دارای نور یکسان باشد ، لذا در محیط کاری دورتر از پنجره ها ، نورپردازی باید بر مرکز ساختمان تمرکز داشته باشد تا روشنی فضا به یک میزان باشد .

از سوی دیگر نورپردازی باید به گونه ای انجام شود که نور چراغ ها موجب آزار چشم کارمندان اداره نگردد و فرد از نور کافی و مورد نیاز بهره مند شود .

تاثیر مبلمان اداری در طراحی دکوراسیون

تاثیر مبلمان در طراحی دکوراسیون اداری از جهت زیبایی محیط کار و سلامت جسمانی کارمندان و مدیران می باشد ، به گونه ای که انتخاب مناسب رنگ ، ابعاد و طرح مبل با توجه به فضای اداره ، زیبایی اداره را دوچندان خواهد کرد و همچنین با انتخاب مبلمان متناسب با نیاز کارمندان ، راندمان کاری آنها نیز افزایش خواهد یافت.

در ادارات دولتی رنگ مبلمان معمولا رنگ سازمانی خاصی دارند در حالی که در ادارات خصوصی می توان با توجه به علایق شخصی ، به انتخاب رنگ مبلمان اقدام کرد که در زمینه ی انتخاب رنگ مناسب نیز می توان با طراح دکوراسیون با تجربه و حرفه ای مشورت نمود تا بهترین انتخاب را برای محیط اداره داشته باشید.

اصول ارگونومیک در طراحی دکوراسیون اداری

جهت انتخاب مبلمان ، میز مدیریت ، میز منشی ، صندلی های اداری و … ، باید نوع طبی یا همان ارگونومیک را انتخاب کرد زیرا ساعت های طولانی مدت کار در محیط اداره سبب دیسک کمر ، گردن درد ، زانو درد ، کمردرد و … خواهد شد که با انتخاب تجهیزات اداری ارگونومیک که با توجه به آناتومی بدن انسان ساخته می شوند و سازگاری خوبی با بدن داشته و آسیب کمتری به بدن وارد می کنند ، می توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد .

اثرگذاری رنگ در طراحی دکوراسیون اداری

به کار گیری رنگ در طراحی دکوراسیون اداری باید متناسب با اداره ی مورد نظر باشد ، برخی ادارات دولتی و خصوصی و دفاتر تابع آن ها رنگ های خاصی را مورد استفاده قرار می دهند ،  هماهنگی رنگ فضای اداره با مبلمان و وسایل اداره در ایجاد فضایی زیبا و مدرن بسیار تاثیرگذار خواهد بود ، هر رنگ تاثیر خاصی بر محیط خود دارد به عنوان مثال ؛ اگر به دنبال ایجاد فضایی آرام بخش در اداره هستید، رنگ آبی و سبز بسیار مناسب خواهند بود. اگر نیاز دارید که در اداره ی خود حس خلاقیت و انرژی را القاء کنید، رنگ قرمز رنگ مناسب خواهد بود ، کمتر از رنگ خاکستری در طراحی دکوراسیون استفاده کنید زیرا فضا را بسیار سرد و کسل کننده خواهد کرد .

همچنین از به کار گیری بیش از حد رنگ زرد در دکوراسیون اداری باید جلوگیری کرد زیرا سبب آشفتگی محیط اداره و برهم خوردن تمرکز افراد خواهد شد .

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری

به کارگیری گیاهان متناسب با محیط اداره در فضای داخلی اداره روشی کم هزینه است که سبب ایجاد محیطی شاداب ، باطراوت ، کاهش سر و صدا و تهویه هوا خواهد شد که راندمان کارکنان و مدیران را نیز افزایش خواهد داد .

گیاهانی نظیر ؛ گیاه عنکبوتی ، گیاه پیچک یا پاپیتال، درخت اژدها یا دراسنا ، گیاه آلوئه ورا، گیاه بامبو، گیاه پوتوس ، انواع کاکتوس، گیاه فیکوس و … از گیاهانی هستند که به سبب تصفیه هوا ، نیاز نوری و آبی کم ، مناسب محیط های اداری هستند که می توان در نقاط مختلف اداره مورد استفاده قرار داد .

کاغذ دیواری طراحی دکوراسیون اداری

اگر از کاغذ دیواری مناسب در طراحی دکوراسیون اداری استفاده گردد، تاثیر بسزایی در زیبایی و ایجاد فضای دلخواه خواهد داشت؛ زیرا محیط اداره را یکدست با جلوه نشان می دهد، لذا بهره گیری از کاغذ دیواری مناسب و با کیفیت به بازسازی موثر فضای اداره کمک شایانی خواهد کرد .

به منظور انتخاب رنگ و طرح کاغذ دیواری مناسب با محیط اداری خود ، می توان به یک طراح حرفه ای دکوراسیون داخلی مراجعه کرد تا بدین طریق یک انتخاب مدرن و بسیار متناسب را داشت .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *